neděle 11. února 2024

Jak prožít s dětmi postní dobu

Příští týden zahájíme Popeleční středou postní dobu. I s malými dětmi lze tuto dobu plně prožívat. Poprvé jsem nějaký kratší program chystala Danečkovi, když mu byly 2 roky. Tenkrát jsme se poprvé vydali na postní cestu, kterou jsme plnili kamínky a sbírali mince do pokladničky. Každoročně se snažím dětem tuto cestu znovu připravit a trochu ji ozvláštnit. Co nás čeká letos, to se mi zatím rodí jen v myšlenkách, ale předchozí roky jsem se snažila shrnout do článku. Na konci najdete i nějaké odkazy a knihy, které mě zaujaly. 


2023 - Zasazujeme semínka dobra

Na každý den postní doby jsem nachystala tentokrát jeden květináč. Všech 40 jsem nalepila na velký karton a děti pak každý den do květináče dali semínko za každý dobrý skutek, který se jim ten den podařil. Někdy to bylo jedno semínko, někdy i deset. Na Květnou neděli jsme květináčky doplnili zeminou, pořádně zalili a během Svatého týdne nám vyrostlo do Velikonoc krásné osení. 




2021 - Postní dobou za Ježíšem

Místo postní cesty jsme měli na dveřích pokoje velikou ovci. Na jejím těle byla předkreslená cesta, na níž každý den přibylo kolečko s fotkou toho, za koho jsme se modlili. Zároveň jsme plnili aktivitu ve farnosti Putování za křížky, kdy každý týden přibyla nová fotka křížku z Telče či okolí, který jsme museli najít a splnit u něj jednoduchý úkol. Zároveň jsme se snažili na procházkách a výletech po okolí vyfotit co nejvíce křížků a nalepit si je k ovečce. Bohužel jsem zjistila, že jsem si nevyfotila naši hotovou celopostní ovci... :-/ 


    

2020 - Poznáváním Písma poznávám Krista

Tento rok jsem se inspirovala programem Katechetického centra v Olomouci - Poznáváním Písma poznávám Krista. Na nástěnce nám visela Bible z papíru, ve které přibývaly různé příběhy, jimiž jsme právě procházeli. 

Postupně jsme takto prošli tyto příběhy: 


Každý příběh jsme si v Bibli přečetli, udělali nějakou aktivitu, znázornili výtvarně a obrázky si pak děti dávaly do své vlastní Bible. 



2019 - Postní cestička s příběhy z Bible

Na dveřích jsme měli Postní cestu a lepili na ni kamínky se jménem toho, za koho jsme se modlili. Poprvé jsme si postní dobu spojili s pročítáním příběhů z Bible. Ke každému příběhu jsme si něco vytvořili, zahráli si hru nebo divadlo. Penízky jsme sbírali do pokladničky Charity a o Velikonocích jsme ji společně odnesli do kostela. Každý den děti také hledali schovaného beránka - taštičku s kapsou, ve které se objevil dopis, úkol nebo nějaký předmět, podle toho, co nás ten den čekalo a také fotka někoho blízkého, za koho jsme se ten den měli modlit. V beránkovi děti našly i penízek - místo sladkostí jsme na konci postní doby přispěli na Skutečný dárek


2018 - Postní cestička 

Naše první postní snažení, kdy Danečkovi byly 2 roky. Každý den jsme před společnou modlitbou otvírali jeden pytlíček. V něm byla svíčka, papírový kamínek na naší postní cestu, na kterém bylo napsáno, na koho celý den budeme pamatovat a za koho zapálíme svíčku. Danému člověku jsme se také snažili zavolat nebo mu alespoň napsat zprávu a pozdravit ho. Také jsme v pytlíku našli malý penízek, který jsme šetřili do postní pokladničky. V neděli byl pytlíček trochu jiný - místo kamínku tam byl obrázek evangelia, které se četlo v kostele a drobná sladkost pro děti. Každou neděli jsme si dané evangelium znázornili nějakým tvořením



40 postních úkolů 

Každý den jsme ji měli schovanou v beránkovi, vybírala jsem vždy večer předem podle toho, co nás další den čekalo. Pokud byste chtěli využít 40 postních úkolů, přikládám je ke stažení. 



    Odkazy, které mě zaujaly

    • Vlčí doupě - videa P. Romana Vlka, v sekci pro katechety a rodiče je i skupina videí s postní tematikou. Všechna videa jsou zpracovaná pro děti, naše děti doporučují. :-) 
    • Postní kříž trochu jinak - za každý den, kdy se mi podařilo něco hezkého nebo si něco odepřít nalepím na kříž jednu barevnou květinu
    • Soubor křížovek pro starší děti - soubor 21 křížovek, které se luští postupně v průběhu postní doby. Na neděli Vzkříšení děti doplní "kód" pro vyluštění celkové tajenky, která je skryta mezi písmeny jednotlivých postních tajenek. 
    • 40 dní s Biblí pro děti - církev Bratrská chystá každý rok akci 40 dní s Biblí pro dospělé i děti, nápad se mi líbí, je tam i mnoho různých křížovek pro děti


      Knihy



      • Ježíši - proč? My děti na křížové cestě - zaujala mě i poměrně nová knížka z Karmelitánského nakladatelství, která nabízí projít si křížovou cestu očima dítěte, které na ní mohlo být v Ježíšově době skutečně přítomné





      Žádné komentáře:

      Okomentovat