pátek 28. prosince 2018

Vánoční stolečkové hraní

Už dříve jsem narazila na knihu Na stolečku. Zaujala mě koncepce tematických aktivit připravených na stolečku a říkala jsem si, že to určitě také zavedeme. Ale jak to bývá, knihu jsem odložila a zapomněla na ni. A teď před Vánoci jsem ji našla a hned jsme náš stoleček vytvořili. Vybrali jsme knihy s vánoční tematikou (o těch jsem psala tady) a k nim jsem vytvořila nebo vybrala ze zásob aktivity - říkáme jim stolečkové hry.



1) Vánoční povídačky
Podle hy Povídačky na cesty od Albi, která se mi moc líbí, jsem si vytvořila Vánoční povídačky. Na jedné straně je obrázek a k němu na straně druhé jsou otázky nebo úkoly. V našich povídačkách je adventní věnec, sv. Barbora, sv. Mikuláš, sv. Lucie, pouštění lodiček, Krtkovy Vánoce, Ladův Štědrý den, zvířátka u krmelce a další. Pokud by se vám povídačky zalíbily, můžete si je stáhnout tady.


2) Přiřazování formiček
Velmi rychlá a zábavná aktivita. Na tvrdý papír jsem obkreslila několik formiček na perníčky a děti mohly přiřazovat. Zvládla i Lucinka a moc ji to bavilo.

3) Zdobení stromečku
Z jedné výměny busy bags aktivit jsem získala následující dvě aktivity. Zdobení stromečku u nás moc bavilo oba. Z filcu vystřižený stromeček a k němu opět z filcu různobarevné ozdoby. Hráli jsme si různými způsoby - od náhodného zdobení, přes třídění ozdob podle barev a tvarů, až po zdobení podle zadání.


4) Vánoční korálky
Opět aktivita z výměny busy bags. Podle předlohy děti vyhledávají stejný korálek a přikládají na obrázek. Starší mohou doplňovat co následuje v řadě, co chybí za tvar, počítat a další.


5) Ozvučený betlém
Poslední dobou u nás hodně frčí kouzelná tužka od Albi. Proto jsem koupila ještě Kouzelné samolepky a s nimi se dají dělat divy. Jejich výhodou je, že na ně můžete nahrát cokoliv - namluvenou básničku, písničku, pohádku, namluvit text... První naší samolepkovou aktivitou byl betlém. Z těchto stránek jsem si stáhla obrázky, vystřihla a zalaminovala a ke každé postavičce vybrala jednu koledu. Po zmáčknutí samolepky na figurce začne hrát koleda.
  • Ježíšek - Narodil se Kristus Pán
  • Sv. Maria - Chtíc, aby spal
  • Sv. Josef - Já bych rád k Betlému
  • Anděl - Nesem vám noviny
  • Pastýři - Pásli ovce valaši, Půjdem spolu do Betléma, Jak jsi krásné neviňátko
  • Tři králové - My tři králové, Veselé vánoční hody, Tichá noc

Ještě mám v plánu na příští rok přidat i čtení příběhu o narození Ježíška a třeba další postavičky.



6) Hledačka v Betlémě od UnoDuo
Tutu hledačku zakrývačku jsem v pdf verzi zakoupila na ucitelnice.cz. Z kartiček si hráč vybere jednu, kde jsou 2 nebo 3 postavičky. Ty jediné smí být v betlémě vidět. Pomocí jedné z pěti zakrývacích šablon hráč zakryje ostatní postavičky, aby zůstaly jen ty na vylosované kartičce. Ze začátku to bylo pro Danečka (3) ještě těžké, ale když jsme si to spolu několikrát ukázali, pochopil princip. Sám pak nezvládl vybrat tu správnou zakrývací šablonu, ale když jsem mu ji vybrala, zvládl ji natočit tak, aby byly vidět jen ty dané postavičky. A Lucinka (1,5) si vybrala kartičku a postavičky v betlémě hledala a ukazovala. U nás velmi oblíbená aktivita, kterou určitě vytáhneme i příští rok. Ke koupi za 35 Kč v pdf verzi. 



7) Skládání betléma
V krabičce měly děti postavičky z Ladova betlému. Jsou z pevného kartonu a mají stojánek. Nechala jsem jen takto volně k dispozici - to bylo příběhů a povídání o postavičkách. Pořád je někam přenášeli a přerovnávali. Betlém máme tento:


Tak to bylo naše vánočně laděné stolečkové hraní. Protože byly aktivity na stolečku stále na očích, nebyl den, kdy by je děti nevytáhly. Takže ve stolečkových hrách budeme určitě pokračovat a postupně je tady budu ukazovat. 

Žádné komentáře:

Okomentovat