pondělí 16. dubna 2018

Ovocný týden

Čas od času si s dětmi uděláme tematický týden. To znamená, že každý den děláme alespoň jednu aktivitu, která je zaměřená na dané téma - ať už je to tvoření, učení se, hraní, čtení, malování nebo pohybové hry. V tomto článku bych vám ráda ukázala náš týden na téma Ovoce. Realizovali jsme ho na podzim, ale klidně se k tomuto tématu vracíme i jindy. Tehdy byly Danečkovi čerstvě 2 roky. :-) 

1) Přiřazování reálného ovoce k obrázkům
Do misky jsem Danečkovi posbírala ovoce, které jsem doma našla. Co nebylo skutečné, vybrala jsem z plastového jídla z naší kuchyňky. Ze stránek rustspolecne.cz jsem stáhla třísložkové karty Ovoce, vytiskla a zalaminovala. A mohli jsme začít přiřazovat. Samozřejmostí byla také ochutnávka toho, na co byla chuť. Tato miska plná ovoce nás provázela celý týden. 


2) Hraní s plastelínou

Daneček rád tvoří různé výrobky a hraje si s různými hmotami, tak v našem ovocném týdnu nesměla chybět plastelína. Z webu mudramama.sk jsem si stáhla předlohy pro práci s plastelínou. Je jich tam spousty, my využili na téma ovoce předlohu s červíkem v jablíčku a předlohu nákladního vozu. 



3) Otisky jablíček a hrušek
K ovoci určitě patří i malování ovocem. My jsme vyzkoušeli z jablíček a hrušek vytvořit razítka. A moc nás to bavilo. 

4) Výroba skřítka Jablečňáka
Z jablek ze zahrady, špejlí a toho, co jsme kde našli, jsme vyrobili skřítka Jablečňáka, který s námi bydlel na zahradě. 

5) Pexeso Ovoce
Přiřazování stejných dvojic obrázků ovoce šlo Danečkovi hravě. Hráli jsme s kartičkami několik variant: 
  • dvojice - obrázky jsem rozdělila na dvě hromádky, z jedné jsem vybrala ovoce, které má Daneček hledat a on ho našel ve druhé hromádce
  • výběr podle zadání - všechny obrázky byly na jedné hromádce a Daneček vybíral ovoce podle zadání - např. najdi ovoce, které se musí oloupat před jídlem, nebo najdi ovoce, které má pecku,... 
  • ovocný kompot - vybrala jsem z hromádky obrázky 3 druhů ovoce, které zavaříme do kompotu a Daneček vybral stejné obrázky
  • hledání dvojic - všechny obrázky jsme otočili obrázkem dolů a hráli jsme pexeso tak, že každý otočil jednu kartičku a hledal, jestli už není otočená stejná k té, kterou právě otočil. Pokud našel dvojici, vzal si ji a otáčel další kartičku. 
Kartičky ovoce jsem si stáhla zde


6) Samolepky 
Kolem dvou let Daneček hrozně rád nalepoval a slepoval různé samolepky. A ani v ovocném týdnu nesměly chybět ovocné samolepky. Použili jsme plastový talířek, na který Daneček lepil nálepky. Na archu byly dokonce každá nálepka dvakrát, takže se s nimi dalo i vyhrát tak, že hledal stejnou nálepku, jakou jsem tam nalepila já. 


7) Nakupování ovoce do košíku
S dalším dnem našeho ovocného týdne přišla i nová aktivita - nakupování ovoce. Daneček dostal košík, na kterém byly 3 suché zipy a nakupoval ovoce. Nejdříve nalepoval jaké chtěl, později podle zadání typu - nakoupíme ovoce s peckou. Skutečné nakupování ovoce jsme si pak také vyzkoušeli, Daneček dostal 50 Kč a mohl si za ní koupit jakékoli ovoce, na které měl chuť. 


8) Ovocná koláž
Z letáků jsem vystříhala obrázky různých druhů ovoce a pomocí lepidla jsme z nich vytvořili ovocnou koláž. 


9) Ovocná hra
Kolem dvou let jsme také začali hrávat různé deskové a karetní hry. Pro téma ovoce jsem vytvořila jednoduchý hrací plán s obrázky ovoce. Každý hráč potřebuje jen svoji figurku a kostku, na které jsou obrázky ovoce stejné, jako na hracím plánu. Hráč hodí kostkou a podle ovoce, které mu na kostce padlo, postoupí na nejbližší obrázek toho ovoce. Vyhrává ten, kdo je první v cíli. Hra je ke stažení zde - Ovocná hra. 

10) Pexetrio
Na internetu jsem také objevila ke stažení pexetrio s tématem ovoce. Každému ovoci náleží vždy 3 kartičky - obrázek ovoce, strom nebo keř, kde roste a co se z něj vyrábí. Pro Danečka to bylo ještě těžké, ale s mou pomocí jsme dali všechno dohromady. 

11) Jablíčko - otisk houbičkou
Na závěr ovocného týdne jsme si vytvořili ještě barevné jablíčko. Z tvrdého papíru jsem vystřihla šablonu jablíčka, kterou jsem položila na papír a Daneček tiskal okolo šablony houbičkou na nádobí různé barvy. Po zaschnutí jsme šablonu jablíčka zvedli a na papíře zůstalo krásné barevné jablíčko. 



Ovocný týden jsme si parádně užili a k aktivitám, které jsem tvořila pro tento tematický týden, se stále vracíme. Zase na podzim určitě Ovocný týden zopakujeme, to už ale se složitějšími aktivitami. 



Žádné komentáře:

Okomentovat